منهول بتنی
23
اردیبهشت

منهول و آشنایی با کاربرد منهول

معنی منهول

 به طور  کلی منهول محفظه ای  به منظور متصل کردن چند شبکه و خطوط راه زیرزمینی استفاده میشود. مثلا برای اینکه چندین لوله فاضلاب را به هم متصل کنند و به یک مسیر هدایت کنند از منهول فاضلاب و یا برای سیستم های مخابراتی برای مسیر کابلها از منهول مخابراتی استفاده میشود. توجه داشته باشید که نصب و فاصله بین آنها در طول مسیر خط لوله بایستی مطابق با استانداردهای تاسیسات مربوطه انجام شود 

کار منهول چیست؟

تکنسین های آب و فاضلاب با استفاده از manhole فاضلاب میتوانند مسائلی همچون تعمیر و یا نگهداری شبکه های فاضلاب را راحت تر انجام دهند. این وسیله کاربردی از زمان شهرنشینی و راه‌اندازی شبکه‌های فاضلابی رواج پیدا کرده و در کنار لوله pvc و انواع اتصالات استفاده‌های متعددی دارد. توجه داشته باشید که در کنار قابلیت‌هایی که برای آدم رو هاعنوان شد این تجهیزات می‌توانند در تهویه سامانه و شبکه‌های فاضلابی تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

جنس منهول با توجه به کاربردش متفاوت است ولی در کل از جنس پلی اتیلن و یا بتن ساخته میشود. 

منهول فاضلاب خانگی

در سیستم فاضلاب برای آنکه چندین خط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل نمایند و به یک مسیر هدایت کنند از چاهک استفاده می‌ نمایند آدم رو  که در خطوط انتقال فاضلاب نصب می گردند برای دسترسی و لایروبی خطوط فاضلاب نیز استفاده میشوند و نمی‌توان منهول فاضلاب را از سیستم انتقال فاضلاب حذف نمود.

انواع منهول فاضلاب

انتخاب نوع آدم رو یا چاهک میتواند نسبت نوع فاضلاب متفاوت باشد و در واقع نوع فاضلاب میتواند ما را در انتخاب نوع آدم رو به اجبار وادارد و محدود گزینه‌های اندکی نماید.

  • منهول آجری و سیمانی 
  •  آدم رو بتنی
  •  چاهک کامپوزیت
  •  لوله های پلی اتیلن

قیمت منهول فاضلاب 

موارد زیر در تعیین قیمت منهول ماثر است: 

  • جنس بدنه آدم رو که کامپوزیت گران ترین و بتنی ارزان ترین خواهند بود.
  • قطر آدم رو که مستقیما بر قیمت آدم رو تاثیر خواهد گذاشت
  •  ارتفاع آدم رو نیز بصورت مستقیم در قیمت تاثیر می گذارد.
  •  تعداد ورودی و خروجی و قطر هر از این خروجی ها تاثیر خواهد گذاشت بر قیمت
  •  پله دار بودن با نبودن

منهول بتنی فاضلاب

آدم رو بتنی پیش ساخته فاضلاب در کارخانه صدف پردیس سپاهان تولید و بعد به محل پروژه منتقل میشود .

 

منهول برق چیست؟

در شبکه های توزیع برق و مخابرات به منظور امکان دسترسی به کابل های مدفون از (آدم رو) های پیش ساخته بتنی نیز استفاده می گردد. این نوع آدم رو ها ابعادشان متناسب است با کابل های ورودی و خروجی و همچنین عمق دفن کابل ها تعیین می گردد.

لوله‌های بتنی در اقطار و کلاس‌های مختلف ساخته می‌شوند؛ این لوله‌ها براساس میلگرد بکار رفته در جدار لوله که وابسته به قطر است، می‌تواند در یک یا دو ردیف در داخل لوله بتنی نصب گردد. بنابراین برای محاسبه قیمت لوله بتنی مسلح باید موارد مختلفی را مورد بررسی قرار داد.

قیمت لوله بتنی مسلح یا لوله‌های بتنی فاضلابی با توجه به تغییر قیمت میلگرد و سیمان متغیر است.