معرفی انواع سقف بتنی
14
مهر

سقف پیش ساخته بتنی

سقف پیش ساخته بتنی مطابق با کلیه استاندارد توسط صدف پردیس سپاهان طراحی و تولید گردیده.

وقتی از دیوار و سقف پیش ساخته بتنی صحبت می شود، نوع بتنی آن مدنظر است چون هم ارزان است و هم نصب آسانی دارد و همینطور نیاز به بخش های اضافی برای آن دیده نمی شود. در تولید این دیوار ها از سیمان و سنگدانه ها به همراه آب و افزودنی های میلگرد استفاده می شود. هزینه اجرای نما به واسطه این دیوارها تا حد زیادی کاهش می یابد.
برای سرعت بخشی در عملیات ساختمان سازی از دیوارهایی از جنس بتن پیش ساخته استفاده می شود پس چه خوب است از جدیدترین قیمت دیوار و سقف بتنی  اطلاعات کامل داشته باشیم و عوامل موثر بر قیمت آنها را بدانیم.

سقف‌ های بتنی پیش‌ ساخته را می‌توان برحسب نوع کاربرد به چند دسته تقسیم کرد:

  • سقف دابل تی
  • سقف هالوکور پیش‌ ساخته
  • سقف پیش‌ساخته سوله (سقف شیبدار)

هرکدام از این انواع ذکرشده، کاربردهای مختلفی دارند و در شرایط جوی و آب و هوایی استفاده از آن‌ها مهم است.

مزایای سقف پیش‌ ساخته

  • ۱- کاهش ارتفاع سیستم سقف سازه
  • ۲- افزایش طول دهانه‌ها: امکان فضاهای بدون ستون و انعطاف بیشتری در معماری فراهم می‌کند.
  • ۳- کاهش وزن سقف و مصالح مصرفی و سازه سبک‌تر: ابعاد ستون‌ها، دیوارها و فونداسیون در این سیستم کاهش‌یافته و سازه سبک‌تری خواهیم داشت.
  • ۴- انعطاف‌پذیری در مسیر عبور تأسیسات: حذف تیرها یا تیرچه‌ها در سقف‌های پس کشیده انعطاف‌پذیری را جهت عبور تأسیسات بیشتر می‌نماید.
  • ۵- قابلیت ساخت بهتر: مصالح مصرفی کمتر، جزئیات ساده‌تر، نبودن تیرها و درنتیجه قالب‌بندی و آرماتوربندی آن‌ها، تراکم کمتر آرماتورها همگی قابلیت ساخت بهتر را ایجاد می‌کنند.
  • ۶- کنترل ترک‌ها و کاهش تغییر شکل‌ها: به دلیل اثر بالانس کابل‌ها (تاندون‌ها) سقف پس کشیده تحت تأثیر وزن خود تغییر شکل نداده و ترک‌خوردگی و تغییر شکل تقریباً به‌طور اختصاصی به‌واسطه بار زنده ایجاد می‌شود.
  • ۷- سرعت‌بالای ساخت: به لحاظ اینکه در دال‌های پس کشیده معمولاً تیرهای میانی حذف و یک دال تخت گسترده داریم لذا یک‌باره می‌توان سطوح گسترده‌ای را قالب‌بندی، اجرا و قالب برداری نمود.

قیمت دیوار و سقف پیش ساخته بتنی

قیمت دیوار و سقف بتنی معمولاً بر اساس قیمت سیمان، سنگدانه ها و نوع بتن مشخص می شود و قیمت ثابتی برای آن وجود ندارد. مدل های گچی به نسبت مدل های دیگر ارزانتر هستند. در تولید این سقف ها از آب و گچ و الیاف سبک استفاده می شود و معمولاً گچ های معمولی کفایت می کنند. پنل های گچی به شکل کام و زبانه ای در کنار هم قرار می گیرند و در نهایت سبب ایجاد یک سطح یکنواخت می شوند.

قیمت دیوار و سقف پیش ساخته

این مدل از دیوارها در دسته دیوارهای غیر باربر قرار دارند و در لیست قیمت دیوار و سقف، قیمت نسبتاً مناسب و ارزان تری دارند. معمولاً برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی باید نوع ضد آب آن استفاده شود. 

نحوه اجرای سقف پیش ساخته بتنی :

سقف  در قطعاتی به عرض ۱۲۰ سانتی متر و با طول مورد نظر کارفرما، در کارخانه تولید شده و به محل اجرای پروژه منتقل می شوند در ساختمان های بتنی به منظور نصب قطعات پیشساخته سقف، باید در تیر های باربر خاموت های انتظار به شکل قلاب تعبیه شود.